Teacher Anka - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Anke Verhees - WaarBenJij.nu Teacher Anka - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Anke Verhees - WaarBenJij.nu

Teacher Anka

Blijf op de hoogte en volg Anke

12 September 2013 | Indonesië, Gianyar

En toen zat de eerste week lesgeven er al weer op!
Afgelopen maandag was mijn eerste dag op het Slukat Learning Centre. Gelukkig stonden we nog niet meteen voor de klas, maar we mochten de eerste lessen nog even observeren. De kinderen zijn super lief, erg enthousiast en ook heel nieuwsgierig! Ze willen veel weten over ons als nieuwe vrijwilligers (standaard dingen zoals leeftijd, waar kom je vandaan etc maar ook mijn favoriete kleur, film of Indonesische gerecht). Ze noemen me hier wel allemaal Anka, de letter e snappen ze toch niet helemaal, maar och wat maakt het uit.
Dinsdag avond was het dan zo ver: de eerste les zelf geven! Natuurlijk meteen een mega grote groep, met tieners... Stond ik dan samen met Laura met onze kleurpotloodjes (wij dachten dat het een jonge kinderen klas was....) Uiteindelijk allemaal goed gekomen! Dat leer je hier wel snel, met creatieve oplossingen komen als de les niet gaat zoals gepland.
In totaal heb ik 4 klasjes; 2 op de maandag (en die komen woensdag weer terug) en 2 op dinsdag/donderdag. Een klas hiervan is niveau basic en de andere zijn allemaal intermediate. Voor de lessen kunnen we heel gemakkelijk het curriculum volgen (elke maand heeft hier een ander thema en voor elke week staan er verschillende onderwerpen voorgeschreven die je kan volgen) maar je mag ook zelf met voorstellen komen voor een les! Het is nog even wennen met het voorbereiden van de lessen. Omdat we de kinderen nog niet super goed kennen is het nog lastig inschatten wat ze al weten over het onderwerp en wat nog niet. Maar oefening baart kunst!
Ik ben er al wel achter dat vooral spelletjes, zinnetjes schrijven en tekenen favoriet zijn. Bij het schrijven van zinnetjes zijn ze super geconcentreerd en zodra ze klaar zijn roepen ze heel blij finished! om vervolgens met zijn allen tegelijkertijd hun schriftjes voor je neus te komen houden zodat je hun werk als eerste na kunt kijken. En zodra er in een spel ook maar een beetje competitie zit worden ze helemaal gek!

Afgelopen zondag zijn we nog naar de baby ceremonie geweest (otonen zoals dat hier heet) van Abi, het zoontje van Kadek die de eigenaar is van het kleine restaurantje waar we altijd eten. Na 6 maanden wordt de baby gewassen om de kwade geest uit hem te verjagen. In dit geval moest dat gebeuren met 13 verschillende soorten heilig water en 13 verschillende soorten bloemen (allemaal verzameld door de vader en sommige zijn moeilijk te vinden!) De hele familie was in de tempel aanwezig, iedereen had prachtige offermandjes gemaakt en er werden een hoop verschillende rituelen uitgevoerd. Heel speciaal om hierbij aanwezig te mogen zijn! Daarna werden we zelfs nog uitgenodigd om bij Kadek thuis te komen eten. Heerlijk genoten van Indonesische hapjes en gerechten, terwijl we zaten op de ereplaats van het huis, super!

Op elke maandag en woensdag ochtend kunnen we naar Gianyar, de dichtstbijzijnde stad om boodschappen te doen. Op de dinsdag en donderdag kunnen we naar Ubud (het culturele centrum van Bali). Hier worden we dan door onze chauffeur van de school naartoe gebracht en weer opgehaald, heel goed geregeld! Dus genoeg kansen om Ubud te ontdekken en alles daar te zien en bezoeken.
Afgelopen dinsdag zijn we al naar de Monkey Forest gegaan, een heel park vol apen! Heel lief natuurlijk, maar brutaal zijn ze wel. Een heeft zelfs in mijn tas gebeten, omdat hij het eten (ik had alleen een zakje kroepoek) in de tas rook! Maar bij andere mensen werden er ook gewoon bananen uit de tas geplukt dus het kan altijd erger!
Vandaag zijn we al een stuk door de rijstvelden gaan wandelen, maar hier ga ik nog een keer naar terug en dan vroeger in de ochtend zodat we een lekker lange wandeling kunnen maken door het prachtige landschap!

Verder gaat alles hier wel zijn gangetje. Het huisje is prima, het eten is lekker en ik heb tot nu toe nog bijna geen last van muggen (ik heb pas 1 echte bult gehad, maar die zat dan natuurlijk ook meteen heel fijn vlak boven mijn oog...)

Morgen gaan we met 5 vrijwilligers naar Gili Trawangan (denk paradijs eiland met bounty stranden en perfecte snorkel locatie). Daar zullen we lekker 3 dagen gaan vertoeven, dus vast genoeg foto's die ik jullie daarna kan laten zien!

Heel veel groetjes en liefs!
Xx

• 13 September 2013 - 17:49

Ingrid:

Super goed bezig Anka! Haha ik zie jullie al staan met je krijtjes en het Kikker-boek.

En leuke foto's :)

Tot snel op Skype! x

• 14 September 2013 - 10:59

Erica:

Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt Anke!
    Leuke foto's en heel leuk verhaaltje.
    Kijk al uit naar je volgende schrijfsels.

Houdoe!