Zon, zee, ziek - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Anke Verhees - WaarBenJij.nu Zon, zee, ziek - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Anke Verhees - WaarBenJij.nu

Zon, zee, ziek

Blijf op de hoogte en volg Anke

25 Oktober 2013 | Indonesië, Gianyar

Tja het moest er een keer van komen, ziek worden van het eten... Ze hadden ons er al voor gewaarschuwd voor we überhaupt naar het buitenland gingen, maar toch is het jammer als het dan ook echt gebeurd. En al helemaal omdat we hier al 7 weken zitten en het lokale voedsel eten, we dachten dat er ondertussen immuun voor waren geworden. En ik zeg inderdaad we, want ik ben niet de enige zieke. We zitten op het moment gezellig met 3 Hollandse meiden ziek thuis! Kunnen we nog de droge toastjes met elkaar delen en elkaar aanmoedigen bij het proberen weg te krijgen van de ORS...

Deze week is het hier een vrije week, in verband met de feestdag Galungan. De Balinezen vieren dat het Goede het Kwade heeft overwonnen, dus een prima rede voor vakantie! Veel van de vrijwilligers zijn deze week op pad naar Lombok of andere delen van Bali, maar we zijn nog met een paar achterblijvers: Markus (uit zweden) en in het Holland huis zijn we nog met Yvette, Laura en ik. Maar ook met ons kleine groepje vermaken wij ons prima, want we hadden een paar mooie uitstapjes gepland voor de week!

Afgelopen weekend was er bij de beachclub de Night Surfing Competition. In het pikke donker met een paar spotlights op de zee gericht konden verschillende lokale teams tegen elkaar strijden. Heel vet om te zien wat voor trucs ze allemaal doen! Dus zowel vrijdag als zaterdag zijn we gaan kijken, met een Bintang in de hand en een lekker muziekje op de achtergrond. Nu hadden ze ons beide avonden een afterparty beloofd, maar tussen 11 en 12 uur werd simpelweg de stekker uit de speakers getrokken (zelfs de DJ's wisten hier niks vanaf...). Als echte eigenwijze Hollanders zijn we gewoon blijven zitten en hebben we 2 hele gezellige avonden gehad! De 2de avond hebben Laura en ik het zelfs volgehouden tot 3 / 4 uur, hebben we de eigenaren van de beachclub leren kennen en hebben we onder het genot van hun gratis drankjes gezellig gekletst en een potje pool gespeeld (EN GEWONNEN) met de DJ's.
De rest van het weekend ook nog lekker geluierd bij de beachclub, en eigenlijk de rest van de week ook elk vrij moment als excuus gebruikt om weer bij het zwembad te gaan liggen...

Dinsdag zijn Laura, Yvette en Markus naar de kookles gegaan, maar die had ik al gehad dus ben ik alleen achtergebleven op het school terrein. Omdat het vakantie is is er nu dus helemaal niemand anders te bekennen op het terrein. Best raar omdat er normaal altijd wel staff, andere vrijwilligers of een groep kinderen rondloopt. Maar nu wel de perfecte gelegenheid gekregen overal foto's van te maken. En ik was nog niet helemaal alleen, ik ben de hele dag gezelschap gehouden door onze vaste terrein hond.
Daarnaast was vandaag ook de perfecte dag om aan mijn huiswerk te werken (helaas). Het leven op de hogeschool Utrecht gaat gewoon door, dus er moesten stage sollicitatie brieven worden geschreven, hel! Ook werd het weer eens hoog tijd wat woorden op papier te zetten over wat we hier nu eigenlijk heel de tijd doen, want officieel zitten we hier toch echt voor onze studie (hoewel we dat soms even vergeten, maar dat laat alleen maar zien hoe goed we het hier naar ons zin hebben!).

Woensdag was het Galungan en zijn we (Yvette, Laura en ik) naar het huis van Nopi gegaan. Daar hebben we de familie geholpen met de offermandjes. Alle families uit het dorp brengen offermandjes naar andere families en krijgen daarvoor als dank een klein presentje. Prachtig om de gezichten van de locals te zien als hun offermandje opeens word aangenomen door een westers persoon! Veel verder dan Suksma (dankjewel in het Balinees) komen we niet, maar ze waarderen onze moeite en vinden het heel leuk om te zien dat we mee doen met hun tradities. Ook zijn we mee gegaan naar de 2 grote tempels in het dorp voor de bid ceremonie. Als er een moment was om spiritueel te gaan doen was dit het, dus heb ik samen met Nopi en alle andere mensen uit het dorp mee gebeden volgens de Hindu rituelen. Geen idee wat ik moest doen met al mijn bloemblaadjes, maar Nopi heeft me goed geholpen en ik vond het een mooie ervaring.
Als afsluiting van de dag met de familie gegeten (want wat is nu een feestdag zonder feestmaal?!) Lekker gepeuzeld van jack fruit, pork/kokos/kerrie balletjes, meatballs en het traditionele ceremonie gerecht Lawar.

Het eten was erg lekker, maar op het moment in onze buik er minder blij mee... Dus nu zitten we maar met zn 3-en met onze zieke hoofden op de kamer te hangen...
Hopelijk zijn we snel weer beter, want voor dit weekend staat er nog een olifanten safari tour op het programma. Op de zondag is het ook de verjaardag van de school, dus is er een bbq en zijn er verschillende optredens van de studenten. No way dat ik dat ga missen! Gelukkig komt de staff (Nopi, Agung en Ade, wat een schatten!) regelmatig kijken hoe het met ons gaat. Ze hadden zelfs een speciaal kruidendrankje gemaakt (en het helpt!) waar ze 2 uur mee bezig zijn geweest! Aan ziekenbezoek dus geen gebrek :)

Liefs!

• 26 Oktober 2013 - 18:54

Ingrid:

Fijn dat er voor je gezorgd wordt! Succes met school-dingen te midden van alle vette, mooie, gezellige activiteiten! :D x

• 26 Oktober 2013 - 23:33

Erica:

Gauw beter worden hè zodat je nog al je geplande dingen kunt doen: olifant rijden en zo ;-)
    XXX